Chociaż klimatyzacja już dawno przestała być nowością w polskich domach, wciąż jeszcze można usłyszeć o niej wiele mitów. Rzekomo z instalacji po jakimś czasie wydobywają się nieprzyjemne zapachy, a domownicy częściej chorują. Powodem przykrej woni czy zwiększonej zachorowalności są zazwyczaj sami domownicy, którzy zapominają lub próbują oszczędzać na serwisie „klimy”. Jak do tego dochodzi?
Kiedy serwisować klimatyzację?
Przede wszystkim warto odróżnić oczyszczanie (lub wymianę) filtra, którego może łatwo dokonać właściciel instalacji. Powinien zrobić to zawsze, gdy klimatyzator zgłasza taką potrzebę, a w starszych urządzeniach – najlepiej co miesiąc.
Dwa razy w roku powinno się zlecać profesjonalny serwis klimatyzacji, przeprowadzany przez specjalistę. Najlepiej umawiać spotkania w tzw. okresach przejściowych: wiosną i jesienią (przed intensywnym chłodzeniem i przed intensywnym dogrzewaniem pomieszczeń). Fachowiec oceni stan instalacji, sprawdzi dokładnie nie tylko filtry, ale również parownik, sterowniki, przewody oraz połączenia. Jeśli zajdzie taka potrzeba, oczyści on poszczególne podzespoły i dokona niezbędnych napraw.
Dlaczego należy regularnie serwisować „klimę”?
Podczas montażu klimatyzacji fachowcy zazwyczaj informują domowników, jak ważne jest regularne serwisowanie instalacji, jednak z różnych powodów – czasami nie dopilnowują oni tego obowiązku. W nieserwisowanym układzie gromadzi się brud, który stanowi idealne środowisko do rozwoju pleśni i namnażania się bakterii. Gdy urządzenie pracuje, dostają się one bezpośrednio do płuc domowników, powodując wspomniane na początku choroby i alergie. Zalegający brud odpowiada też za nieprzyjemny zapach dochodzący z nawiewów.
Warto wspomnieć też, że nieserwisowana „klima” przestaje pracować poprawnie i wydajnie. Instalacja może stać się głośniejsza i pobierać więcej prądu, chociaż efekty jej działania staną się wyraźnie słabsze. Ostatecznie zaniedbany klimatyzator może się całkiem zepsuć. Żadna z firm nie uzna gwarancji, jeśli szkoda będzie ewidentnie skutkiem zaniedbania właściciela urządzenia.